سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم


نوشته شده در  یکشنبه 91/3/28ساعت  6:53 عصر  توسط صادق 
  نظرات دیگران()

مبعث حضرت محمد(ص) برهمگان مبارکباد.

خداخالق عشقه...

محمدگل عشقه...

علی مظهرعشقه...

زهراوجودعشقه...

حسن نمادعشقه...

حسین سالارعشقه...

عباس ساقی عشقه...

زینب شاهدعشقه...

سجادراوی عشقه...

باقرعالم عشقه...

صادق احیائ عشقه...

کاظم صابرعشقه...

رضاضامن عشقه...

تقی جمال عشه...

نقی پاکی عشقه...

حسن بقاعشقه...

مهدی قیام عشقه...

اینم دعای عشقه...

اللهم عجل الولیک الفرج.....الهی آمین


نوشته شده در  یکشنبه 91/3/28ساعت  6:48 عصر  توسط صادق 
  نظرات دیگران()

سوار بر موج

پیشینه دریانوردی

خلیج فارس اولین دریایی است که بشر از آن سواری گرفته است.ایرانیان    ,امپراتور افسانه ای دریایی شان را از همین خلیج شروع کردند.صنعت دریانوردی امروز دنیا مدیون مال ایرانی هاست.خیلی ها اولین دریانورد را قبطیان(اجداد مصریان قدیم)می دانند اما مورخان در کتابهایشان نوشته اند که قبطیان    ,وقتی ایرانیان را برای اولین بار سوار بر آب دیدند    ,  ترسیدندو خشکشان زد.فردوسی در شاهنامه اش ,اولین سازنده کشتی را جمشید جم می داند.زمانی که اروپاییان در کشتی هایشان از وسایل پیش پاافتاده استفاده می کردند و برای رسیدن به ساحل کلاغ هایی را که دوروبر کشتی هایشان می پلکیدند دنبال می کردند,داخل کشی ما ایرانی ها,می شدند و انواع و اقسام وساسل پیشرفته دریانوردی را پیدا می کردند.آنها در کشتی هایشان قطب نمایی که راه را نشانشان می داد داشتند,سکانی که به اشاره ای مسیر کشتی غول پیکر را عوض می کرد,عمق سنج هایی که از گرفتاری در سواحل کم عمق نجاتشان می داد و راه نامه هایی که به ناخداها,راه و چاه گذشتن از آب های ناآرام را نشان می داد.دریانوردان ایرانی حتی برای خودشان تقویم دریایی هم داشتند.هر جای دنیا که آبی داشت,سرو کله اجداد دریانورد ما هم پیدا می شد.ما ایرانی ها رمزوراز سواری گرفتن از موج های ناآرام دریاها و اقینوس ها را به خوبی می دانستیم.

گلاف های کشورگشا

گلاف های(لنج سازها)بوشهری در کشورگشایی های نادر نقش مهمی داشته اند.هرچند درحاشیه خلیج فارس کسی یادش نمی آیدهیچ گلافی ناوجنگی ساخته باشد اما تاریخ مدعی است که نیاز نادرشاه افشار به یک ناوگان پرتعداد برای فتح زمین های بیشتر,سواحل بوشهر را تبدیل به یک کارخانه بزرگ لنج سازی کرد.ناوهایی که گلافی های بوشهری برای رسیدن نادر به آرزوهایش ساخته بودند 90متر طول داشتند و هر کشتی می توانست حداقل 50 توپ جنگی را تا صحنه جنگ ببرد.

عمر با برکت

نمونه های چوبی گلافی ها می سازند,حداقل 5برابر نمونه های امروزی فایبرگلاسیشان عمر می کنند.در میان شناورهای سوار بر آب های خلیج فارس و دریای عمان لنج هایی در حال رفت وآمدند که تا به حال 90 سالی عمر کرده اند و تخمین زده می شود که لااقل 10سال دیگر به موج سواری ادامه دهند.لنج های چوبی اگر چه دکلی برای بالا بردن بادبان های لچکی شکل ندارند ولی نیروی محرکه شان را از موتور می گیرند اما از نسل کشتی های پیشرفته ومفصل باستانی ایرانی اند.

 

اولین سند

قدیمی ترین سند دریایی جهان را,دو باستان شناس فرانسوی با کنار زدن خاک تپه های چغامیش به دست آوردند.سواران ای شناور لگنی شکل ثابت کرده اندکه ایرانیان حداقل 6هزار سال فبل کشتیرانی می کردند و راه سوار شدن بر امواج را می دانستند.سواران این قایق که در واقع تصویر یک مهر استوانه ای سنگی هستند,راه دورو دراز پر مخاطره ای را در پیش دارند.بزی که یکی از جاشوها مسؤول نگهداری آن است,قرار است قوت ای سفر باشد.تاهمین چند سال پیش قایق هایی که مسیرطولانی را در پیش می گرفتند,چندتایی گاو و گوسفند همراه خود می بردند تا یکی یکی آنها را سر ببرندو شکمشان را با آنها سیر کنند.

دریانوردی روی سکه

بر یک روی گردی سکه ,اردشیر سوم هخامنشی سوار بر ارابه ای در حال یکه تازی است و در آن روی سکه یکی از ناوهای پیشرفته هخامنشیان مجهز به کشتی های غول پیکری بودندکه در هر سویشان سه ردیف پاروزن مشغول پاروزنی بودند.ناوگان داریوش و خشایارشاه از این ناوها کم نداشتند1327 ناو تری رم و3 هزار کشتی کوچک,سوار نظام و اسب ها و سازو برگشان را,همراه خود به جنگ سالامین آورده بودند.این یکی از شلوغ ترین جنگ های دریایی تاریخ از نظر تعدادشناورهای درگیر بود.

شیر دریایی

اعراب تمام سابقه درخشان دریانوردیشان را مدیون ایرانی ها هستند.به گفته منابع تاریخی سکان را ایرانی ها روی کشتی های اعراب سوار کردند تا دیکر برای تغییر جهت کشتی احتیاجی به سعی طاقت فرسای پاروزنان نباشد.در دورانی که دریانوردا ایرانی با کشتی هایشان به همه جای ایران سرک می کشیدند,جغرافیدانان عرب با داریت واستادی ناخداهای ایرانی,دریاهای سخت و پر بلا را پشت سر می گذاشتند و اکتشافات دسته جمعیشان را به نام خود ثبت می کردند.بسیری از دریانوردان ایرانی به خاطر درایت و شجاعتشان در عبور از آب ها,شیر خونده می شدند که تصویری را نیز "خوسوفی" در"خاورا نامه اش" آورده است.


نوشته شده در  پنج شنبه 91/3/18ساعت  9:50 عصر  توسط صادق 
  نظرات دیگران()

اختراعات دریایی ایرانیان

سکان:تا دوران خلیفه دوم    ,عمر    ,فقط کشتی های ایرانی سکان داشتند.کشتی های عرب ها با کمک ایرانی ها سکان دار شد ,ادوارد توماس انگلیسی هم مخترع سکان را ایرانیان می داند.ایرانی ها کسی را که سکان در دست می گرفت,سکانی یا سکاندار می گفتند.

فانوس دریایی:دستور ساخت اولین فانوس دریایی را داریوش صادر کرد.جایگاه متصدی فانوس دریایی را پایه هایی بلند در ارتفاع 40 متری نگه می داشتند.تا بر بالای آنها آتش روشن کنند و کشتی های عبوری را از سواحل کم عمق دور نگه دارند.در سال 236 قبل از میلاد راه رسیدن به سرزمین پارس را فانوس های دریایی به نئارک(سردار اسکندر مقدونی)نشان دادند.او در خاطراتش با تحسین از فانوس های عظیم دریایی ایران یاد کرده است.

قطب نما:ما ایرانی ها دلایلی داریم که می توانیم ادعا کنیم که قطب نما هم از اختراعات ما ایرانی هاست.اولین اینکه؛کلماتی در قطب نماهای قدیمی عربی با ریشه فارسی وجود دارد؛قطب الجاه،مطلع التیر،مطلع السبارکه ریشه در کلمات گاه،تیروسربار دارندو اما دوم اینکه قطب نماها را به 32 قسمت تقسیم می کردندوهر قسمت را یک خن می گفتند که از کلمه فارسی خانه مشتق شده بود.حیاتی ترین اسباب دریانوردی را هم ایرانیان به دریانوردان جهان هدیه کردند.

راه نامه:ایرانیان اولین مردمانی بودند که دانش و تجارب دریاییشان را در دفترهایی ثبت کردند تا راهنماهای دیگر نا خداها باشد.این دفترها را راه نامک،راه نامه و راه نامج می گفتند.بعدها اعراب آنها را به عربی برگرداندند،نامشان را رحمانی گذاشتند و مدعی شدندکه خود،آنها را نوشته اند.

کشتی ساحلی:سپاهیان داریوش کشتی هایی داشتندکه خودشان را تا کناره ساحل می رساندند و احتیاج به آبخور و عمق زیاد نداشتند.این کشتی ها به راحتی سپاهیان،اسب واسب رزم را در ساحل دشمن پیاده می کردند.این کشتی ها نمونه کهن"لندینگ کرافت"های امروزی بودند.

عملیات تفنگداران دریایی:استادان آموزشی"آفی بی ان"در کلاسهای درسشان یادآوری می کنند که این روشی بود که اولین بار هخامنشیان به آن متوسل شدند.سپاه داریوش و خشایارشاه سربازانی داشتندکه هم درخشکی و هم در آب به نبرد می پرداختند.آنها غواصانی بودند که طناب کشتی لنگر دشمن را می بریدند،بدنه کشتی دشمن را سوراخ می کردند و در ایجاد تاسیسات دفاعی بنادر مهارت داشتند.

تقویم دریایی:دریانوردان ایرانی سال را به سه فصل 100 روزه ویک فصل پر تلاطم 65 روزه تقسیم کرده بودند.100 روز اول بهار دریایی به حساب می آمد و دوره آرامش دریا بود و مناسب تترین فصل برای سفرهای دریایی،اما 65روز آخر سال دوره ناسگاری دریا با دریانوردان بود.سال دریایی دهم مرداد شروع می شده است.

عمق سنج:بازهم این ایرانیان بودند که برای تعیین عمق آب دریا،سوند را اختراع کردند.سوند وسیله ای شبیه به شاغول بنایی بودکه از یک قطعه فلز سنگین و ریسمانی محکم و نازک تشکیل شده بود می گویند سوند را،سندباد(ناخدای ایرانی)اختراع کرده است.


نوشته شده در  پنج شنبه 91/3/18ساعت  9:46 عصر  توسط صادق 
  نظرات دیگران()

اتحاد دریایى

صادق زرقامی پرست

چکیده

در سال 480 پیش از میلاد، خشایارشا پادشاه ایرانیان با دولت کارتاژ (تونس امروز و نواحی پیرامونان که روبه روی جزیره سیسیل و پاشنه ایتالیا در ساحل جنوبی مدیترانه قرار گرفته و آثار ابنیه باستانیان زمان باقی است) پیمان اتحاد بست.هدف خشاریاشا از این پیمان، از طرفى مبارزه با دزدان دریایى بود که امنیت کشتى هاى بازرگانى ایرانى و کارتاژى در دریاى مدیترانه (دریاى ماد) را به خطر مى انداختند و از سوى دیگر ایجاد سدى بود در برابر گسترش اتحادیه یونانی ها در جهت جنوب و غرب و درگیر نگه داشتن این اتحادیه درجنگ های دور دست تا به فکر تعرض به ایونی ایران نیافتند.

مقدمه

شهرهای یونانی زبان واقع در غرب آناتولی و جزایر شرقی دریای اژه و دریای مدیترانه از جمله قبرس، "ایونی" خوانده می شدند. واژه یونان که در خاورمیانه به کار می رود بر پایه همین کلمه ساخته شده است.در آن زمان، یونان در جنوب ایتالیا و از جمله در جزیره سیسیل (سیچیلیا) مهاجرنشین داشت که معروف ترینشان سیراکیوز (سیراکوز) است. در پی همین اتحاد و کمک مالی ایران بود که "هامیلکار" به سیسیل حمله کرد.

اتحاد ایران و کارتاژ تا 70 سال بعد (سال 410 پیش از میلاد) ادامه داشت و کارتاژ از کمک مالی ایران برخوردار بود. کارتاژی ها مهاجران فنیقی (لبنانی سوری) بودند که نام شهر خود را (واقع در تونس امروز و ساحل دریاچه تونیشیا) "کارت هاداشت" به معنای شهر تازه گذارده بودند که رومی ها آن را کارتاژ تلفظ کردند و از آنجایى که کتاب هاى تاریخ سده هاى گذشته بیشتر توسط رومی ها نوشته شده است اسم این شهر به همین صورت باقی مانده است. معروفترین سردار کارتاژی، "هانیبال" بود که به اسپانیا و ایتالیا لشکر کشید و در این لشکرکشی از فیل استفاده کرده بود.

سفر دریایى شاهزاده اشکانی به« رُم »

در سال 66 میلادى تیرداد شاهزاده اشکانی با تشریفات ویژه ای وارد شهر "رم" شد تا با نرون امپراتور وقت رم ملاقات کند. گزارش این دیدار را که دولت روم برای انجام آن هزینه بسیار سنگین متحمل شده بود "تاچیتوس" مورخ رومی به طور مشروح در کتاب خود آورده است.

     بخش بزرگى از این سفر با کشتى انجام شد و تیرداد از بندرها و شهرهاى ساحلى بازدید به عمل آورد. رویدادنگاران ایرانى مشروح گزارش هاى خود از این سفر دریایى را در اختیار تاچیوس نهادند تا وى براى نوشتن کتاب خود از آنها استفاده کند. تیرداد از سوی بلاش، شاه ایران به پادشاهی ارمنستان که آن زمان شامل همه اراضی شرقی ترکیه امروز بود منصوب شده بود تاچیتوس نوشته است که تیرداد حاضر نشد در حضور نرون، شمشیرش را از خود دور سازد و با شمشیر در کنار امپراتور رم نشست که امری بی سابقه بود. رفت و بازگشت تیرداد به رم نزدیک به دو سال طول کشیده بود.

 

 

 

 

 

 

یادداشت های یک دریانورد قرن دوم میلادی

یادداشت های بر جاى مانده به زبان یونانى، از یک دریانورد ایرانى تبار که در سال 106 میلاد ینگاشته شده و برای نخستین بار در 16 اکتبر سال 1921 به صورت پیوست یک کتاب اکتشافات جغرافیایی انتشار یافته است در دقت دست کمی از گزارش های تنظیمی امروز ندارد.

وی در این یادداشت ها نقشه راه های کشتیرانی دریای سرخ و شرق اقیانوس هند و اوضاع جغرافیای انسانی، اقتصادی و طبیعی مناطق ساحلی این آب ها را ترسیم و روشن ساخته و از دریای سرخ و نام برده است. موکا (عدن) را مهم ترین بندر این منطقه « اریتره » حاشیه اقیانوس هند به نام دریای خوانده و نوشته است که جزیره زنگبار مرکز عمده تجارت سیاهپوست و صدور ادویه است. از سومالی به عنوان سرزمین بدون حکومت و قانون نام برده (همانند امروز) که دزدان دریایى آن را ناامن کرده اند. حبشی ها را مردمانی متمدن و بس آرامش طلب خوانده و نوشته است که هرچه از آب های کم عرض اریتره درجهت جنوب شرقی و جنوب دور شویم رنگ پوست مردم سیاه تر، لب هایشان کلفت تر، موهایشان مجعد و کوتاه و طول پاهایشان بلندتر از تنه آنها می شود که مردانشان دوندگانی خوب هستند و هیچگاه چوبدستی (نیزه) را از خود دور نمی سازند و....

این دریانورد یونانی بدون ذکر نام دولت ها نوشته است که در شرق و غرب دریای مرکزی (مدیترانه) دو دولت بسیار نیرومند و دارای قانون، ایران و روم، وجود دارد که رقیب یکدیگر هستند و در صلح نیستند و همین حالت دشمنی میان آنها باعث موازنه در اقلیم هاى دیگر شده است و در جاهای دیگر جز منازعات قبیله ای (داخلی) کسی را با کسی کاری نیست و در عین حال همه از این دو دولت می ترسند.

"تاریخ جنگ ها"، توصیف "پروکوپیوس" از سرباز ایرانی

مورخ، در سال 553 میلادی کتاب معروف خود با عنوان ”جنگ ها“ را «(Procopius    ) پروکوپیوس به پایان برد و نسخه اصلی آن را به امپراتور وقت روم شرقی که هزینه تدوین آن را پرداخت کرده بود تسلیم کرد. این کتاب در سال 1453 اندکی پیش از آن که قسطنطنیه به دست عثمانی ها افتد به رم برده شد تا محفوظ بماند.

این کتاب به طور عمده شرح جنگ های ایران و روم شرقی در عهد ”ژوستی نی ان“ است و مولف با این که یک تبعه روم بود، در این کتاب تصویر جالبی از سرباز ایرانی آن زمان ارائه داده و نوشته است

که ”سرباز ایرانی اگر در میدان نبرد مجروح شود ناله نمی کند و چنانچه به اسارت درآید بر پای فاتح نمی افتد و لابه نمی کند. سرباز ایرانی جز به دستور فرمانده خود دست به عقب نشینی نمی زند.“ پروکوپیوس (متولد 500 و متوفی در 565 میلادی) که به مورخ قرن ششم معروف است، در فلسطین متولد شده و مورخ رسمى سه امپراتور روم شرقی بود ، هشت کتاب تاریخى و از جمله ”تاریخ محرمانه“ از آثار اوست. تاریخ محرمانه او مربوط به جنجال های آن دوران به ویژه زندگى خصوصى زنان دربار است. وی در برخی از جنگ های زمان ”ژوستی نی ان“ با سپاهیان رومی همراه بود و صحنه های جنگ را مشاهده کرده بود. تاریخ جنگ ها یا ”تاریخ جنگ های ژوستی نی ان“ شامل جنگ های او با ”خسروانوشیروان دادگر“، جنگ با ”ژرمن های آرین“ در ایتالیا و جنگ با ”وندال ها“ در شمال آفریقا بود.

 

 

 


نتیجه گیری

در نتیجه این مقاله میتوان گفت که اتحاد و امنیت دریایی در ما ایرانیان از آن زمان بوده وتا کنون ادامه دارد و دیگر اینکه از این مطالب و نوشته های بالا و از تاریخ زندگی و جنگ های گذشته در میابیم که ایرانیان و سربازان ایرانی همواره از زمان قدیم تا کنون به ایرانی بودن خود افتخار میکردندو برای حفظ این خاک از جان و مال و زندگی خود می گذرند تا ذره ای از این مملکت و خاک و میهن غیور و خدا پرست به دست بیگانگان و دشمنان نیافتد.اتحاد و دوستی و صلح از آن زمان تا کنون در ما ایرانیان وجود داشته    ,بطوری که در آن زمان نیز همانند حال برای ایجاد صلح و دوستی وجلوگیری از ایجاد مشکل برای حمل ونقل و ایجاد امنیت آن در مناطق دریایی دور دست نیز نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا مدار 10 درجه نزدیک به خط استوا ای امنیت و صلح و آرامش و دوستی را برقرار کرده است و حول قوه الهی و با تلاش و کوشش تمامی فرماندهان و پرسنل نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این امنیت همچنان باقی است و میماند.

 


نوشته شده در  پنج شنبه 91/3/18ساعت  7:50 عصر  توسط صادق 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نشانه
فاطمیه
پند و اندرز
جالب
سه بعدی
نشانه ها
وداع صفر
انتظار
کاروان دسته عاشوراییان
عکس محرم
هیئت محبان الخمینی (ره)
[عناوین آرشیوشده]