سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختراعات دریایی ایرانیان

سکان:تا دوران خلیفه دوم    ,عمر    ,فقط کشتی های ایرانی سکان داشتند.کشتی های عرب ها با کمک ایرانی ها سکان دار شد ,ادوارد توماس انگلیسی هم مخترع سکان را ایرانیان می داند.ایرانی ها کسی را که سکان در دست می گرفت,سکانی یا سکاندار می گفتند.

فانوس دریایی:دستور ساخت اولین فانوس دریایی را داریوش صادر کرد.جایگاه متصدی فانوس دریایی را پایه هایی بلند در ارتفاع 40 متری نگه می داشتند.تا بر بالای آنها آتش روشن کنند و کشتی های عبوری را از سواحل کم عمق دور نگه دارند.در سال 236 قبل از میلاد راه رسیدن به سرزمین پارس را فانوس های دریایی به نئارک(سردار اسکندر مقدونی)نشان دادند.او در خاطراتش با تحسین از فانوس های عظیم دریایی ایران یاد کرده است.

قطب نما:ما ایرانی ها دلایلی داریم که می توانیم ادعا کنیم که قطب نما هم از اختراعات ما ایرانی هاست.اولین اینکه؛کلماتی در قطب نماهای قدیمی عربی با ریشه فارسی وجود دارد؛قطب الجاه،مطلع التیر،مطلع السبارکه ریشه در کلمات گاه،تیروسربار دارندو اما دوم اینکه قطب نماها را به 32 قسمت تقسیم می کردندوهر قسمت را یک خن می گفتند که از کلمه فارسی خانه مشتق شده بود.حیاتی ترین اسباب دریانوردی را هم ایرانیان به دریانوردان جهان هدیه کردند.

راه نامه:ایرانیان اولین مردمانی بودند که دانش و تجارب دریاییشان را در دفترهایی ثبت کردند تا راهنماهای دیگر نا خداها باشد.این دفترها را راه نامک،راه نامه و راه نامج می گفتند.بعدها اعراب آنها را به عربی برگرداندند،نامشان را رحمانی گذاشتند و مدعی شدندکه خود،آنها را نوشته اند.

کشتی ساحلی:سپاهیان داریوش کشتی هایی داشتندکه خودشان را تا کناره ساحل می رساندند و احتیاج به آبخور و عمق زیاد نداشتند.این کشتی ها به راحتی سپاهیان،اسب واسب رزم را در ساحل دشمن پیاده می کردند.این کشتی ها نمونه کهن"لندینگ کرافت"های امروزی بودند.

عملیات تفنگداران دریایی:استادان آموزشی"آفی بی ان"در کلاسهای درسشان یادآوری می کنند که این روشی بود که اولین بار هخامنشیان به آن متوسل شدند.سپاه داریوش و خشایارشاه سربازانی داشتندکه هم درخشکی و هم در آب به نبرد می پرداختند.آنها غواصانی بودند که طناب کشتی لنگر دشمن را می بریدند،بدنه کشتی دشمن را سوراخ می کردند و در ایجاد تاسیسات دفاعی بنادر مهارت داشتند.

تقویم دریایی:دریانوردان ایرانی سال را به سه فصل 100 روزه ویک فصل پر تلاطم 65 روزه تقسیم کرده بودند.100 روز اول بهار دریایی به حساب می آمد و دوره آرامش دریا بود و مناسب تترین فصل برای سفرهای دریایی،اما 65روز آخر سال دوره ناسگاری دریا با دریانوردان بود.سال دریایی دهم مرداد شروع می شده است.

عمق سنج:بازهم این ایرانیان بودند که برای تعیین عمق آب دریا،سوند را اختراع کردند.سوند وسیله ای شبیه به شاغول بنایی بودکه از یک قطعه فلز سنگین و ریسمانی محکم و نازک تشکیل شده بود می گویند سوند را،سندباد(ناخدای ایرانی)اختراع کرده است.


نوشته شده در  پنج شنبه 91/3/18ساعت  9:46 عصر  توسط صادق 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نشانه
فاطمیه
پند و اندرز
جالب
سه بعدی
نشانه ها
وداع صفر
انتظار
کاروان دسته عاشوراییان
عکس محرم
هیئت محبان الخمینی (ره)
[عناوین آرشیوشده]